SAMBUTAN KERAJAAN NEGERI KELANTAN PADA PENGGUNAAN MATAWANG SYARIAH SUATU LONJAKAN DI MATA ALLAH SWT!

Matawang Syariah akan turut memberikan impak yang berlainan dari apa yang menjadi kebebasan dalam sistem kehidupan kita di abad ini dan bukan hanya dalam bidang ‘ekonomi’ sahaja!

Dalam perundangan Syariah – Munakahat (bidang hukuman syariah mengenai nikah kahwin) – jelas ‘Mas kahwin’ dan lain-lain urusan dalam bidang ini ada berkaitan dengan Matawang Syariah; Jenayat (bidang hukuman Syariah mengenai jenayah) – jelas mengenai ‘diat’ serta pembayaran denda adalah menggunakan Matawang Syariah; Muamalat (bidang hukuman Syariah mengenai urusan perdagangan) – jelas mestilah berurusan dengan semua jenis ‘matawang’ yang diperakui Syariah termasuklah Matawang Syariah – dinar dan dirham dalam keseluruhan urusan kita dalam kehidupan ini.





Persoalan yang ditanya adalah pada umumnya berkisar pada persoalan umpamanya – milikan harta tetap, sebagai contoh: Pembelian hartanah dan rumah; kenderaan serta lain-lain peralatan sama ada untuk milikan persendirian atau peroleh untuk perniagaan.

Bagaimanakah pembelian dengan dinar dan dirham? Dalam perniagaan dan perusahaan – bagaimanakah kita hendak kendalikan dengan menggunakan dinar dan dirham?
Bagaimanakah untuk membayar bil-bil air dan elektrik? Hasil-hasil tanah dan cukai-cukai pintu? Bagaimanakah pula pembayaran tol-tol dan lain-lain bil kerajaan pusat dan kerajaan tempatan?







Bagaimana pula para pembekal-pembekal barang-barang dagangan yang berada dalam Negara contohnya pembekal ikan dari negeri Thailand. Bagaimana kita hendak berurusan dengan menggunakan Matawang Syariah ini? Jika itu adalah persoalan besar; persoalan asas yang ditanya oleh kebanyakan orang ramai ialah: bagaimana pula dengan kita yang sudah biasa dengan cara perbankan moden mengambil wang-wang kertas dari mesin ATM?





Adak e mesin ATM untuk koin-koin dinar dan dirham? Terjejaskah urusan kita mengubah kepada penggunaan dinar dan dirham sebagai Matawang Syariah?
Seribu satu soalan bermain di kepala kita dan semua soalan ini ‘ relevan’ atau merlukan jawapan kerana ia melibatkan semua anggota dalam masyarakat.
Pernah penulis disindir dengan sindiran sinis – siapakah kita atau mamapukah pendokong mengembalikan Matawang Syariah ini membawa semua perubahan-perubahan ini sedangkan pihak yang disebelah sana adalah kekuatan yang sebegitu besar dan berkuasa?





Mampukah kita – umat negeri Kelantan yang menerajui usaha ini bersaing dengan pihak yang sebegitu berkuasa?

Penulis ingin lakarkan suatu gimik kartun Inggeris yang membayangkan keadaan ini dalam ungkapan “David Vs Goliath” – gambaran seorang pemuda benama ‘David’ cuba menerangi seorang raksasa bernama ‘Goliath’ !
Gambaran ini amat jelas kepada kita dan kesangsian dan keyakinan kita amat tercabar dalam usaha kita mengembalikan edaran Matawang Syariah ini ketengah-tengah masyarakat abad ini!





Walaupun penulis secara terlalu daifnya akan cuba membawa perbincangan kepada semua permasalahan yang di utara di atas dengan cara pendekatan yang sekadar tahap keilmuan di dada penulis, tetapi bagi kebanyakan Umat Islam akan masih ada sikap-sikap negatif; kritikan demi kritikan; penghujahan kerana benarlah seperti gambaran hadith Rasulullah SAW bahawa umat Islam di abd ini banyaknya bagaikan ‘buih-buih’ pada ombak dilautan!

Mereka hanyalah ‘Islam’ pada ‘kulit’ dan ‘nama’ tetapi hati sanubari serta akal budi telah semuanya dilapah oleh fahaman-fahaman ‘Ya’juj dan Ma’juj’ serta sistem Dajjal yang mengikut kajian seorang yang penulis kasihi – Sheikh Imran Hoesin, (Ulasan ceramah beliau dapat dilayari dilaman youtube.com) akan menjelma sedikit masa sahaja lagi!






Semua gambaran ‘ketidak ada keyakinan terhadap sistem Syariah yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW ini serta Ar-Razaknya Allah SWT’ ini adalah juga gambaran masyarakat kita dan semua individu-individu Islam yang bila ditelanjangi adalah merupakan sikap sebenarnyan kita di abad ini!





Sebab itulah penulis dalam semua isu-isu keluaran lepas sentiasa membayangkan bahawa umat Islam yang mengaku beriman kepad Allah SWT serta junjungan Nabi Muhammad SAW mesti membuat suatu ‘LONJAKAN’! Suatu ‘lonjakan’ kepada mempercayai Allah SAW dan RasulNya dengan cara sebenar!
................bersambung.........




0 comments:

Post a Comment