1 DINAR ITU BERSAMAAM DENGAN BERAPA DIRHAM?




Copy Right : http://4lifefood.com/dienzarkey/article/economy/ekonomi/1-dinar-itu-bersamaan-dengan-berapa-dirham.html

Berikut adalah satu pertanyaan kepada saya mengenai nilai perbandingan antara 1 Dinar dengan berapa dirham...soalan ini diajukan selang beberapa hari selepas saya memberikan penerangan tentang sejarah mata wang pada kuliah subuh tempoh hari di sini :

 

Soalanya :

Salam Ustaz,

Nak tanya sikit...mengikut sejarah Islam, Umar Al-Khattab telah tetapkan piawaian berat dan ukuran perbezaan di antara dinar dan dirham, iaitu berat 7 dinar sama dgn 10 dirham. Makanya:-

1 dinar = 4.25g berupa syiling emas
1 dirham = 2.975g berupa syiling perak

Soalan yg saya nak tanya, Ustaz tahu tak pada zaman itu, jika dibanding tentang nilai harga, 1 dinar itu bersamaan dengan berapa dirham?

Harap Ustaz dapat beri pencerahan....syukran.

 

Jawapan yang dikongsi hasil dari bacaan dan penyelidikan ringkas :

Salam...yang anta jelaskan di atas memang betul..mengikut kadar berat timbangannya 7:10

persoalan bagaimana pula 1 dinar berapa dirham?, begini...kalau mengikut nilai ia berkait rapat dengan uruf atau keadaan semasa atau pasaran semasa..bila kita rujuk kepada sejarah rasulullah waktu itu 1 dinar bersamaan nilainya 10 dirham. Ini di dasarkan dengan perinsip nilai nisab zakat, yok kita kira :

Nisab zakat EMAS :
1 dinar = 4.25g x 20 = 85grm

Nisab zakat PERAK :
1 dirham = 2.975g x 200 = 595grm

Dan nisab ini kekal dan tidak berubah hingga kini kerana menjaga perinsipnya walau nilai dari harga dan uruf berbeza mengikut zaman. Imam Malik, dalam Al Muwatta, menyebutkan perbandingan dinar dan dirham berubah 1:12 dan sehingga 1:15 di zaman Khulafa Rasyidin.
Pada abad ke 14 zaman Mamluk, perbandingan ini berubah menjadi 1:24 hingga 1:30

Pada zaman sekarang berdasarkan kepada harga pasaran terkini ianya adalah 1:30 atau 1:31 ini berdasarkan kepada harga 1 dinar dikala jawapan ni ditulis (1 Dec 2011 ) SGD370 dan 1 Dirham adalah SGD12 maka SGD12 x 31 = SGD372

 Jika kiranya mengikut kadar 1Oz Dinar harga pasaran adalah 1:48 kepada 1Oz Dirham. Mengikut pakar kewangan masa kini mengatakan nilai perbandingan akan menjadi 1:7  kerana itulah kita kena cepat simpansilver
Oleh yang demikian dari perkara yang tersebut di atas...perbandingan nilai ialah berdasarkan keadaan semasa dan uruf diwaktu itu..Wallahu a'lam..jika kiranya ada kesilapan haraplah perbetulkan.. 

post by : 
SHAHRIL RAKEB
PENGURUS II,
NNM GOLD RESOURCES, 
Wakalah Rasmi KGT, 
Perbadanan Menteri Besar Kelantan, 
Kerajaan Negeri Kelantan.

0 comments:

Post a Comment